Kształcenie zmysłu wzrokowego – barwa cz. 2

Lalki w kolorowych sukienkach. Z żurnalów lub innych obrazków wycinamy lalkę i nalepiamy na kopertę (zrobioną z grubszego papieru 12 na 16 cm); następnie wycinamy te części rysunku, które przedstawiają sukienkę. W kopertę wkładamy kilka kawałków bibułki, lub kolorowego papieru glansowanego. Zmieniając kartki – zmieniamy sukienkę. Dziecko nazywa kolory sukienek.

Domino kolorowe. Czworoboki wycięte z kartonu zamalowuje się odmiennymi barwami np. połowa czworoboku jest czerwona, a połowa niebieska (domino). Ilość takich kartoników wynosi 28 dla 4-ga lub 7-ga dzieci. Takich kompletów należy zrobić kilka. Zabawa odbywa się w ten sam sposób, jak gra w domino.

Loteryjka 1. Gruby karton 15 cm długi i 10 cm szeroki podzielić liniami na 6 kwadratów, (boki 5 cm), na które poprzylepiać kwadraty różnego koloru papieru glansowanego. Następnie wyciąć z tektury 6 kwadratów 5 cm2 każdy kwadrat oblepić papierem tego koloru, co kwadraty ta dużym kartonie.

Gra polega na tern, że dziecko przykrywa ruchomymi kwadratami odpowiednie kwadraty na dużym kartonie.

Można również mieć kartony z kolorami w różnych odcieniach.

Loteryjka II. Karton 15 cm długi i 10 cm szeroki e zielony na 6 kwadratów, na każdym z nich jest narysowany kotek ze wstążeczką na szyi, kolor wstążeczki każdy kotek ma inny.

Następnie dziecko dostaje 6 kwadracików (5 cm), na których są te same kotki. Dziecko przykrywa odpowiednim kwadracikiem kotka na kartonie, mającego wstążeczkę tego samego koloru.

Chorągiewki (zabawa). Każde dziecko dostaje chorągiewkę z kolorowej bibułki (kolorów może być 4, 6, 8 zależnie od wieku dzieci). Dzieci tworzą koło. Wychowawczyni podnosi chorągiewkę do góry i wymienia jej barwę; wszystkie dzieci, mające tej samej barwy chorągiewki, wychodzą na środek i tworzą kółko. W ten sam sposób przerabiamy wszystkie kolory. Kółka obracają się w takt muzyki lub śpiewu w jedną i w drugą stronę, po czym na dany znak przerywają się w jednym miejscu i znów łączą się w jedno duże koło, które teraz obracać się będzie w tempie galopowym. Na dany znak koło staje. Wychowawczyni wymienia jeden kolor za drugim, znowu tworzy się szereg barwnych kółek, każde innego koloru, obracają się i znów łączą się w jedno duże koło. Teraz dzieci obracają się wolno dwa razy, po czym puszczają ręce, chorągiewkę opierają na ramieniu i spokojnym marszem kończą zabawę, oddając wychowawczyni chorągiewkę.

Starsze dzieci tę samą zabawę mogą mieć bardziej urozmaiconą. W lecie zamiast chorągiewek użyć możemy kwiatów w kilku barwach, przymocowanych w postaci wiązanki do kijków lub patyczków.

Odcienie barw. Jest dużo rzeczy koloru zielonego, ale ów kolor może mieć różne odcienie: jasny, żywy i ciemny.

Szukamy przedmiotów o kolorach jasnych: młode łodygi, środek sałaty, kapusty, siana itp.; żywe – trawa, liście, wstążka i t. p. Ciemne – igły sosny, bluszcz, sukno na ubranie.