Kształcenie zmysłu wzrokowego – barwa cz. 1

Pierwsze zaznajomienie dziecka z barwą odbywa się bardzo powoli i wymaga wielu ćwiczeń i przykładów. Trzeba, by dziecko skojarzyło barwę z nazwą.

  1. a) W tym celu gromadzimy różne przedmioty jednej barwy, które mogą interesować dziecko. Np. na stole leży czerwona piłka, czerwony beret, chusteczka, wstążeczka, lalka w sukience czerwonej itp. Dziecko dotyka kolejno przedmiotów i powtarza: piłka czerwona, wstążka czerwona, czerwony beret itp.
  2. b) Dziecko ma odnaleźć omawiany kolor z pomiędzy przedmiotów o kolorach odmiennych. Więc z pośród kolorowych patyczków, foremek do guzików lub perełek – (w tym wypadku) dziecko wybiera tylko czerwone. Na sznurku, przeciągniętym przez pokój, zawieszamy na nitce przedmioty różnych barw; dziecko powinno odciąć ten przedmiot, który ma barwę czerwoną.
  3. c) Dziecko odnajduje w otoczeniu lub na ulicy przedmioty koloru np. czerwonego: czy widziało skrzynki do fistów, jakiego były koloru? – Czy się kiedy skaleczyłeś, jakiego koloru była krew? itp.
  4. d) Na łące ułożyć wiązankę z samych czerwonych żółtych kwiatów.
  5. e) Zapoznać z barwami, jakie spotykamy w naturze; barwa liści w różnych porach roku, barwa krzaków, kory (na wiosnę), owoców. Barwa owadów, ptaków; barwa nieba, obłoków i t. p.

Dziecko dostaje trzy piłki obciągnięte rafją, lub jaką tkaniną. Każda piłka jest innego koloru. Na dany znak, dziecko toczy (lub podrzuca), raz jedną, raz drugą piłkę, zależnie od tego, jaki kolor wychowawczyni lub wybrane dziecko nazywa.

Piłki z rafii lub włóczki są zawieszone na linijce. Wychowawczyni poleca wymienić dzieciom barwę wszystkich, np.  5 piłek, po czym dzieci odwracają się do piłek plecami, a wychowawczyni zabiera jedną z zawieszonych piłek.

A gdy się dzieci znów odwrócą, muszą zgadnąć, której piłki brakuje.

Perełki. Pudełko z dużymi perełkami różnego koloru i kilka małych pudełek (od zapałek). Dziecko rozsypuje perełki na przykrywce, a następnie wybiera i segreguje, kładąc do jednego pudełka białe perełki, do drugiego zielone a do trzeciego niebieskie – perełki innych kolorów pozostaną w dużym pudełku.

Piłki i tarcze. Trzy tarcze kolorowe, pomalowane na ten sam kolor, co piłki, są zawieszone tak, ażeby przy uderzaniu mogły się poruszać np. w otwartych drzwiach. Dzieci rzucają piłkę kolorową do tarczy tego samego koloru; gdy trafią, tarcza się porusza. Można zawiesić przy tarczach małe dzwoneczki. Im mniejsze są dzieci, tern większa powinna być tarcza.

Bąki. Każde dziecko dostaje bąka kolorowego: czerwony, niebieski, żółty itp. Jedno z dzieci puszcza w ruch bąka – pozostałe dzieci nazywają kolor bąka i puszczają swoje bąki tego samego koloru. Potem uruchomiają kolor drugi, trzeci itd. Zabawa będzie tern milszą, im więcej przestrzeni mają dzieci i dlatego lepiej jest puszczać bąki na podłodze.

Bąki można łatwo zrobić z drewnianych foremek lub guzików, albo z tekturowych krążków; robimy w środku szydłem dziurkę i przesuwamy patyczek; także bąki należy pomalować najlepiej ripolinem (farbą).

Lalki bibułkowe. Dzieci dostają po kilka laleczek, z których każda ma sukienkę innego koloru. Lalki takie mogą posłużyć do ćwiczeń różnego rodzaju. Np. występuje lalka w czerwonej sukience i zwołuje wszystkie lalki tego samego koloru, by utworzyć kółko. Lalki zielone idą parami na spacer. Niebieskie przychodzą z wizytą do zielonych, idą na spacer i śpiewają piosenkę o wiośnie itd.